onsdag 9 maj 2007

Lagstifta mot det fria valet?!

Miljöpartiets Peter Eriksson satt i SVT:s morgonsoffa i morse och klagade över Göran Perssons val att börja jobba som konsult på pr-byrån JKL. Nej, jag har inte mycket till övers för Persson och bryr mig inte vad han gör efter partiavgången så länge han inte skadar någon fysiskt. Men det gör Eriksson (och en en hel drös med andra vänsterskribenter) och hans ordval ger mig rysningar. Han tycker det borde lagstiftas om att en avgående minister ska ha ett obligatoriskt karensår inom politiken innan denne ger sig i kast med någon som helst annan karriär. Jag hoppas han överdriver: ännu en enbart moralisk synpunkt, förvandlad till en tvångströja av partipolitisk lojalitet, och som någon vill stifta till lag! ”Det skadar politiken i helhet” menar han.

Nej för h-e, det handlar bara om just den vänsterblockspolitik som han själv förespråkar, och inget annat. Valets sura baksmälla har fortfarande inte gått över för vänstern- tacka fan för att de känner sig huggna i ryggen av en partiledare som visat sitt rätta godsägaransikte sen åratal tillbaks. Men hade en avgången borgerlig minister sadlat om och börjat som konsult åt LO eller något vänsterkollektiv, så hade det nog applåderats högljutt. Jag tillhör inget politiskt parti eller block, ska jag understryka. Jag gillar inte Reinfeldt heller. Jag är liberal med ett stänk av socialliberal. Här ska inte lagstiftas mot det fria valet, och synnerhet när det inte grundar sig på något annat än lagmoraliska synpunkter! Det har det redan gjorts med anledning av sexköpslagen. Mer om detta framöver.

OK, även (neutrala?) statsvetare hävdar en moralisk fy-fy-synvinkel om att "gränserna suddas ut". Det förändrar lik förbannat inte att detta inte ska ha med lagstiftning att göra. Möjligen ska en klausul i ett anställningsavtal- men fan inte lag.

Inga kommentarer: