fredag 11 maj 2007

Alla dessa namn

Metro hade idag en artikel om Peter Ekelund som jobbar hos företaget Skriptor (Är det inte lite märkligt att ett företag som ger namn åt internationella diton, inte stavar sitt eget namn Scriptor- eller har en snyggare hemsida??) . Haja alltså- ett helt företag som bara har som arbetsuppgift att hitta på namn! Jag ger mig fan på att de som gör korsorden i dagstidningarna får slita mer hund än de här nissarna. Hör jag mitt avundsjuka ego klaga? Lite, för det är ju för fan genialiskt: ”Vill du att ditt företag ska heta.. Clurius? Bra, 10 000 pix, tack!” Poängen med att allt ska låta så latinskt som möjligt är given för att de ska funka så internarionellt som möjligt.. men känns lite statiskt och trist. Minns hur Skånska fimpade ringen och blev Skanska? Undrar vad de fick för att Televerket inte skulle skämmas för sitt gamla öststats-klingande namn längre?

Och bara därför kommer jag här ”droppa” lite andra namn helt fritt, helt i öppen fildelningsanda enligt mitt tidigare inlägg idag, varsågoda: (Men GUD vad svårt det var att hitta på ett namn som INTE redan är taget! Fan, allt jag kom på helt spontant och försökte med under 10 minuter, fanns redan på Google! Testa själva ett par gånger! Inte underligt egentligen, bäst att hålla sig till svenska namn som Höjdpunkt AB för en äventyrsarrangör, t.e.x…)

Nya företagsnamn:
Doria
Swink

Transcentor

Riktigt kul att hålla på...

PS- snart är schlagerhelvetet över oss igen. Valfri åtgärd: Stäng av, byt kanal, klicka förbi, vänd blad, sucka, kräks…

Inga kommentarer: