onsdag 4 juli 2007

Motorsportens flagranta cynism

Jag gillar sport. Men det är ingen hemlighet att jag avskyr motorsport i alla dess former. Förutom att jag inte rent idrottsmässigt gillar att det är ett motordrivet fordon som bestämmer prestationen och inte människokroppens fysik... så är det av den enkla anledningen att jag ser det som det mest öppet cyniska av människans sätt att sabba planeten. Det handlar bara om underhållning som går ut på att motorfordon slösar bränsle och släpper ut kolavgaser. OK, Monster Trucks och alla andra uppvisnings-pajaserier med motorer- ni passar också in i detta idiotfenomen med råge!

Om det nu luktar jätte-PK om min avsky, så tough luck, jag har varit emot detta fenomen i åratal innan klimat-alarmismen drog igång på fulla cylindrar. Cynismen är i högsta grad den obscena prispengasumman, Formel 1-stalls-businessen och framför allt det idolskap som gör att dessa Schumachers, Sennas, Rickardssons och fan vad de heter blir dyrkade hjältar (och kallas för idrottsmän!!) genom sin prestation att släppa ut avgaser och tära på jordens bränsleresurser, som kunde använts till allt från bostadsuppvärmning till transport av förnödenheter och sjukvård.

Jag vet att det här också är branscher som vilka andra som helst, i det att de genererar arbetstillfällen, samlar hobbyfantaster och främjar gemenskap mellan likasinnade... men en tennisturnering, en omgång i Elitseriehockeyn eller en Champions League-final i fotboll bränner inte X antal liter bensin och släpper inte ur sig X antal ton skit, när själva idrottsprestationen utförs! Det är den flagranta och äckliga cynismen jag gråter mest över.

Mer röster borde höjas mot motorsportens cyniska flin, och fler föräldrar borde uppmuntra sina ungar till att se fördelarna med att både strunta i EU-moppen och välja att utöva en idrott som inte går på kolbränslen. Nej, jag är ingen förbudsivrare; människan är tack och lov en fri varelse och får använda motorfordon hur fan den vill... men vilka val sen! Hur vore det med en statistikundersökning om de globala utsläpp och den bensinåtgång som enbart motorsporten står för?

Hooray- belöning & hjältegloria till den som släpper ut mest koldioxid!!




1 kommentar:

Anonym sa...

motor sporter är ju typ lika jobbit som kurling. Haha fett va . håller med bara sitta ratta runt en j*** volvo typ hela tiden. eller en f1 heller inte så svort man blir bara förbanad