fredag 9 november 2007

Vems röst vill du inte ska läsa din talbok?

På tal om talböcker- jag har själv aldrig läst en sådan. Och då kommer frågan: Har man hört en bok eller har man läst den om man... just bara har "hört" den som talbok?

Jag läste att Leif Pagrotsky ska läsa in en talbok. Har någon hört Pagrotsky tala? Visst har ni det. Inget hån nu, men hans röst är väldigt raspig och skrovlig på ett sätt som får mig att undra om han alltid låtit som att han har en hel hönsgård boende i stämbanden. Fotbollspelaren Henrik Larsson låter nästan likadant men där är det mer en knarrande lövblås som hängt sig... Det är faktiskt väldigt många personers röster som jag ALDRIG skulle stå ut med att höra en talbok av! Det bidde en kärleksfull och kul lista:

Lista över röster jag aldrig vill höra en talbok av:

Leif Pagrotsky, fd politiker (Som sagt... hönsgård i stämbanden)

Michael Jackson, artist (Karln (?) kan sjunga men när han talar så ryser fan hela världen)

Fran Drescher, skådespelare (The nanny låter verkligen som en förkyld kakadua privat också... imponerande och väldigt olyssningsbart)

Lena Mellin, politisk kommentator (Sveriges egen Fran Drescher!)

Henrik Larsson, fotbollsspelare (Skorr, knarr, grröööt, skorr..)

Staffan Lindeborg, sportkommentator ("Möödaren stuttade fram och stutte kniven i herr Laasson som inte kunde fössvara sig". Det funkar inte riktigt.)

Kristina Lugn, poet/dramatiker (Om man någonsin vill somna till en bok, så vore hon idealisk!)

Maria Larsson, folkhälsominister (Jag grejar bara inte hennes "r")

Olof Mellberg, fotbollsspelare (Ett hackande staccato som skär ända in i benmärgen. Man kan förstå att han inte är lagkapten längre...)

Har någon egna härliga förslag?! Kommentera i så fall!

Vill du verkligen ha denne man att läsa din talbok?

11 kommentarer:

stationsvakt@gmail.com sa...

En som läser in ljudböcker riktigt, riktigt bra, i mitt tycke, är Torsten Wahlund. Härinne kan man höra ett exempel.

Ozjeppe sa...

Jodå, Wahlund var helt OK! Får mig att minnas hur Tomas Bolme läste in Tintin-äventyren med oöverträffad bravur...

Tack förresten för din inspiration till mitt inlägg- har haft idén länge men du blåste igång den med DN-länken...

Anonym sa...

Om mina verk ska förevigas på detta sätt så kräver jag att Annette Kullenberg ska läsa.

Ozjeppe sa...

ban~ken: Åhh, Kullenberg! Jag hade ju förträngt hennes krypande garderobsspökes-röst!! Tills nu... tack för förslaget!

Anonym sa...

Jag håller med dig om alla på din "aldrig-lista" förutom Kristina Lugn. Hon är underbar.

Kommer inte på någon mer "aldrig" men måste berätta att jag tycker om att höra finlandssvenska röster läsa. Tex höra Tove Janssons "vuxenböcker"

Ozjeppe sa...

Självklart är dialekter välkomna! Sen beror det nog också på vilken genre av bok det rör sig om gentemot rösten och vad man personligen annars förknippar den med... Och det är där jag undrar om jag skulle greja att tex Magnus (för mig "Jeopardy & barn-TV") Härenstam läste upp en tung seriös roman...

B sa...

Kristina Lugn är fenomenal. Hon måste genast bort från din lista. Göran Persson skulle jag aldrig lyssna på. Översittar-nivea-vibbar. Kanske inte rösten i sig jag skulle ogilla, men just att den tillhör GP. Vad sägs om Smoke-Rings Andersson som läser Emil i Lönneberga?

Ozjeppe sa...

B: gillar din Emil-version; underbar! Jag har lagt till ett par andra röster till min lista nu i eftertanke-hand:
1. Mike Tyson, fd boxare. Babyläspningar som kanske ändå skulle funka som barnboksröst?

2. Anna Pohjanen, fotbollskommentator. Jättetrevlig, jättekunnig i sitt ämne, men vars röst gav mig en nytt uttryck: "nasalt rakblad" ...

3. Leif GW Persson, kriminolog/författare. Behöver man ens motivera? Läslyssnandet skulle ta tredubbel tid- alla grymtningar, flåsningar, fingrar i mungipan och snytpauser inkluderat.

4. Marika Domanski/Lyfors, fd fotbollstränare. Hon låter verkligen som en äkta Rumpnisse eller annan valfri sagofigur! Jag skulle inte kunna något hon sa på min träning på allvar.

Just fotbollsvärlden tycks för övrigt överbefolkad av dessa unika olyssningsbara röster... värt ett eget inlägg snart, kanske.

Anonym sa...

Hahahahahaha. Talbok med Leif Pagrotsky? Aldrig. Där går gränsen för mänsklig uppoffring i detta ljudterrorismens gyllene sekel. Fy.

Nonne sa...

Alla givna förslag är lysande! Själv avstår jag även gärna från Tone väder-bruden på TV4, Carola (och för all del även Runar), Blondinbella, Carolina Gynning och Bert Karlsson....Men Pagrotsky tar fasen priset!

Anonym sa...

lart mycket