torsdag 15 november 2007

15-årig fotbollsgroupie!? Skandal!

Halva det schweiziska fotbollslaget FC Thun står anklagade för att haft sex med en 15-årig (och jag antar sålunda könsmogen) flicka. Åldersgränsen för att ha sex i Schweiz går vid 16 år och därmed olaglig. Som jag ser det, kan man inte veta eller avgöra det brottsliga förrän man rett ut huruvida:

1. Flickan upprepat tvingats eller lurats till detta.
2. Flickan är förståndshandikappad och då ev. utnyttjad.
3. Flickan lidit av frivillig upprepad sex och då sannolikt är utnyttjad/utsatt för dåligt omdöme av spelarna.
4. Flickans ålder är uppenbar. Om inte, är det fortfarande utnyttjande/dåligt omdöme av spelarna att inte försäkra sig om detta?

Visst, visar det sig att ett helt lag skulle vara våldtäktssvin, så böjer jag mig. Och möjligtvis har denna 15-åring abnormt stora bekräftelsebehov. Men om inget av ovanstående visat sig vara sant, slår jag återigen fast att: Igen är det sport och sex som blandas ihop i medias häxkittel av sexmoral och s.k. sexskandaler. Och släng in en stor näve pedofili när vi ändå håller på, även om 15-åringen med all säkerhet inte ens snuddar vid detta begrepp. Och exakt likadant hade jag för övrigt tyckt ifall könssituationen varit omvänd. Åldersgränsen för sex är till för att skydda barn, det vet jag. Men jag vet lika mycket att om jag själv som 14-åring hade blivit erbjuden sex/förförd av en vuxen idrottskvinna (eller flera) på ömsesidig frivillig basis, så hade jag jublat! Hypotetiska falska kärlekslöften inkluderat- det är fortfarande inte olagligt att säga "jag älskar dig" och ljuga...!

Men man utgår direkt från att könsmogna 13-14-åringar inte ska ha, eller har sexuellt umgänge och är därmed helt verklighetsfrånvända, eller så vill man inte veta: ”Låt barn vara barn”- visst. Men om de själva vill efter könsmognaden, då? Jag har en bekantskapskrets där flera frivilligt sexdebuterat långt innan 15-årsdagen, och utan några som helst negativa efterföljder idag. Tvärtom. Den svenska lagen om våldtäkt av barn trots samtycke mellan könsmogna tonåringar är därmed i mina ögon ganska vansinnig. Barns beslut ska ju enligt lagen stå direkt under sina föräldrar/vårdnadshavares översikter.

Därför är det anmärkningsvärt att även om alla parter tycker det är OK inklusive synpunkter från dessa sistnämnda, så säger lagen nej; det är våldtäkt och därmed ett vidrigt brott- trots samtycke och ingen skada skedd. Det borde vara på helt individuell nivå i fråga om lämplighet för sexuellt umgänge mellan könsmogna individer som tar egna beslut i samråd med sina ev. förmyndare. Men är det pedofil-larm så är det, och i barnens namn kan man köra det mesta av vad sunt förnuft och eget privat omdöme heter, i sopnedkastet. Jag förringar aldrig sexuella övergrepp på någon. Men denna lag omyndigförklarar även samtyckande föräldrar. Är vi OK med det?

AB avslutar också med denna mening- helt enbart i känslostyrande och moralistiskt syfte: ”Tränaren René van Eck, far till en nioårig- och en elvaårig flicka, säger…” Exakt VAD har den uppgiften med denna objektivt täckande artikel att göra?

7 kommentarer:

Anonym sa...

på vilket sätt motiverar du att flickan, för att ha blivit utnyttjad ska ha tvingats eller lurats att ha sex UPPREPADE ggr?
Herregud en gång tvingad är väl en gån våldtagen... sluta jiddra nu din gamla snuskgubbe.

Anonym sa...

hmm, så länge man inte vet om flickan blivit utnyttjad eller inte, så tar jag inte ställning i skuldfrågan. Man har uppenbarligen andra åldersregler för sexdebut i Schweiz. Annars tycker jag också att det borde vara mer individuell bedömning. Är man könsmogen och i övrigt fullt kapabel att ta hand om sig själv, så borde man få bestämma om och med vem man vill ha sex. Frivillighet är knappast utnyttjande eller tvång. Jag tycker också att AB avslutar artikeln lite märkligt. Varför vill jag veta något om tränarens barn? Har de också haft sex med fotbollsspelarna?

Anonym sa...

Innebär inte allt tillfälligt sexuellt umgänge en viss form av utnyttjande? Man tar ju hjälp av en annan person för att söka någon form av egen njutning.

I det här fallet är det väl snarare att man utnyttjat någons oförstånd eller lättsinne?

Ozjeppe sa...

1:a anonym: Jaså, var det ordet upprepat du hänger upp dig på? OK, upprepat struken. Om ett tvång förekommit är det givetvis ett tvång för mycket. Nöjd?

2:a: Precis, ingen dömd innan bevis kommit fram. Men om alla var med på det... följetongen lär fortsätta.

Anonym sa...

Om en vuxen människa i ett fotbollslag utnyttjar sin status till att få sex med minderåriga (givetvis om han vet att hon är minderårig) så är det pedofeli och inget annat.

Anonym sa...

Håller med dig Jeppe. Sexualpaniken i media är rätt komisk - i princip allt som har med sex att göra är "skandal" på ett eller annat sätt.

Ozjeppe sa...

Arnoldbullen: pedofili är vuxnas sex med EJ könsmogna barn, vilket är och ska vara olagligt. Något oklart?

Min huvudpoäng är fortfarande att sex mellan samtyckande, könsmogna individer, och med ev. vårdnadshavares OK inte ska vara förbjudet i lag vare sig personen är 13, 14 eller 68... Sårade känslor och svikna löften må vara dålig stil, klen moral och taskigt omdöme, men fortfarande inget brott. I Sverige blir det automatiskt våldtäkt om ena parten är 13 och den andra 18, oavsett samtycke. Jag gillar inte den lagen.