tisdag 20 november 2007

Ett mail till Gudrun Antemar ang. förslag av lagen om lagring av telekommunikationsuppgifter

Jag skickade följande mail den 9/11 till vad jag kände som var det effektivaste för att förhindra att ovan nämnda lag blir verklighet. Kanske är det bättre riktat till justitieminister Beatrice Ask direkt. Det är förmodligen inte helt vattentätt eller fullsmidigt formulerat, men hade jag tvekat, så hade det kanske aldrig lämnat min dator. Och jag hade inte kunnat säga att jag gjorde nånting i alla fall:

Mailat till : huvudregistrator@ekobrottsmyndigheten.se

Bästa Gudrun Antemar: Begå inte ett av de största misstag man kan göra i en demokrati värd namnet. Detta förslag kommer säkert i en korg av goda intentioner och utan minsta tanke om ont från dessa som just nu tror att man kommer skydda sina medborgare. Men tänk på att detta underlag kan användas av andra framtida politiska krafter- som kan sitta vid makten när beslutsfattarna som hade goda intentioner inte längre gör det- som övergrepp och ingrepp i personlig och privat sfär, och med godtyckliga, nyckfulla och rent politiskt oppositionella motivationer.

Jag vill verkligen inte uppleva ett terroristiskt bombdåd i Sverige, men: Jag vill heller inte ha en lag som undantar intrång och ingrepp i folks privata sfärer utan ens brottsmisstanke eller domstolsbeslut. Jag vill inte ha ett framtida Guantanamo på Gotland. Jag vill inte ha nya STASI-agenter med hörlurar vägg i vägg med min granne. Och många med mig. Jag är ingen paranoid konspirationsnojare. Därför spelar det ingen roll att dessa uppgifter kommer raderas efter ett år. Det spelar ingen roll att den som inte begår nåt fel under observation, inte har något att frukta. Vad som spelar roll är att den som ofrivilligt individuellt bevakas utan misstanke för något är inte fri! Det är inte svårare än så i ett samhälle som vi vill kalla för det mest demokratiska i världen. Så, en vänlig vädjan om att göra det enda rätta och inte godta denna lag,

MvH, Jesper S, privatperson

Vem som helst har min fulla tillåtelse att använda detta för exakt samma syfte.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Kärnfullt och bra. Hoppas du får svar.

Ozjeppe sa...

Tackar. Kände bara som sagt att jag ville göra ngt konkret istället för att vara enbart blogg-ilsk, som vanligt!

Mårthen sa...

Väl rutet! De borde väl ha en skyldighet att svara, så någon form av respons har du nog att vänta. Hoppas att du publicerar svaret också!

Ozjeppe sa...

Jag väntar mig dessvärre inget svar från dem. Men kommer det, så postar jag det definitivt!