fredag 2 november 2007

Porrmoralism, schmoralism!

AB smaskar i att Berth Milton, ägare av porrbolaget Private Media Group vill bli större delägare i idrottsklubben AIK. Och genast uttalar sig både sportjournalister och politiker så att man blir tröttare än en koalabjörn. Vad som skulle vara fel enligt mig, är att Milton brutit mot någon lag och någon får gärna upplysa mig om så faktiskt skett. Men porrfilmer är inte olagliga att spela in. Han har därmed enbart brutit mot moraliska och etiska regler med sexuella och genusperspektiva förtecken. Moralism schmoralism-, den kan ni verkligen köra upp någonstans! Tänk om Milton hade varit ”skräckfilmskung”… hade rubrikerna smaskat på lika mycket då? Givetvis inte, det är enbart för att det just är porrfilm det handlar om. Det är själva innehållet man vill åt, och det osar verkligen dubbelmoralism up the ass. Vad är ”värst” om vi nu ska värdera? Våld eller sex?

Jag gillar porr och erotica. Det har jag alltid gjort. Jag har heller ALDRIG tack vare porren våldfört mig på någon, tvingat någon av mina sexpartners att göra något mot sin vilja, ELLER ansett att kvinnan bara är till för vissa saker och därmed mindre värd än mannen. För mig själv finns bara dålig och bra porr- med andra ord så föredrar jag en viss sorts sådan framför en annan sorts. Och någons moraliska åsikt om detta och försök till att förbjuda kan ni… just det!

Nej, en del av porrindustrin sköts säkert lika dåligt som vilken annan bransch som helst som hypotetiskt skulle felbehandla sina anställda. Det vill säga marginellt och inte representativt. Men vi lever inte i en utopi, hur mycket man än skulle vilja. Tvång, hot, underbetalning ska givetvis bekämpas i alla branscher. En skräckfilmsbransch som trakasserar sina anställda skådespelare, underbetalar dem eller accepterar att de dyker upp på jobbet drogpåverkade ska hoppas på lika mycket. Men porren är tacksam att ge sig på tack vare moralistiska vågor som endera draperar sig i kristen (heterosexuellt tvåpartners-sex utan vare sig rollspel, ställningsvariationer och sexhjälpmedel) eller feministisk (kvinnan exploateras, våldtas eller inte vet sitt eget bästa) skrud. Porrens budskap som jag ser det är sex. Inget annat. Och i en väldig massa varianter.

Och AIK:s ordförande Per Bystedt säger i sammanhanget:
"De värderingar vi i AIK står för och som uttrycks dagligen i vår verksamhet är väldigt, väldigt långt från de värderingar jag uppfattar att porrindustrin står för".
Jojo, vad du uppfattar och därmed gissar och enbart talar för dig själv för att rädda din sits, Bystedt. Det är väldigt PK att vara mot porr och "skicka ut rätt signaler". Då "gissar" jag lika mycket övertygat tillbaks, att Bystedt både gillar och tittar på porr, som en majoritet av människor de facto gör. Men en fin skenhelighets-flagga är ju fint för karriären att vifta med.

Uttalandet här av Lars Ohly är ännu värre: ”Sexism på läktarna”, antyder han ännu mer PK-flörtigt och antyder genast att läktarvåld och porrfilmer går sadistiskt leende hand i hand! Ohly har barn och har därmed haft sex med en kvinna. Jag antar därmed att Ohly gillar sex, nakna kvinnor och att se på dem. Helt i sin ordning, Ohly. Tyvärr så förstår jag alla dessa porrhatande yttranden, ty att ärligt säga något positivt om porr är både politiskt och företagsledarmässigt självmord i dag. Och jag hatar detta faktum. Däremot var Ohlys agerande mot våldet och sabotaget på läktarna under en match exemplariskt- heders där!

Jag är ett stort fan av Hammarby IF och går så ofta jag kan på deras allsvenska fotbollsmatcher. Jag ska därför i ärlighetens namn säga att det finns bra ramsor som rullar på klackläktarna, och sämre sådana. Följande väldigt barnförbjudna (och inte en av mina favoriter och som jag inte sjunger med i) var det länge sen jag hörde, men den går så här:
”Vi ska våldta era horor, vi ska knulla era kor, dricka bärs, sätta kuken i en häst, vråla: Bajen e ju bäst, och så runkar vi när Bajen tar poäng” . Ingen litterär höjdare, direkt. Å ena sidan kan man tolka den som fruktansvärd, kvinnohatande, djurhatande och uppmuntrande till brott. Å andra sidan kan man (som jag och mina nära HIF-vänner gör) tolka den som extremt ironisk och parodisk. Den har sjungits mest på bortamatcher som en tråkning av mindre orters lag och befolkning. Ungefär som kortisen ”En jävla massa bönder” och "Alla rensar fisk i Göteborg". Men jag tvivlar starkt på att någon någonsin har tagit detta sk budskap på fullt allvar och gjort praktik av det. Jag vågar lova att ingen supporter i en klack någonstans stöder våldtäkter om du frågar rakt ut. Att sen huruvida den ”uppmuntrar” till djursex (som iofs och tvivelaktigt inte är olagligt)… tillåt mig skaka på huvudet- då har man fan IQ lakritsklubba!

Jag är f.ö. väldigt glad att Ohly inte är Hammarbyare, trots allt...

11 kommentarer:

Anonym sa...

Jaså, tidelag är inte olagligt?

Och du kan inte se något som helst samband mellan våldglorifieringen i filmerna och det ökade våldet i samhället? Eller mellan väldigt mycket mer lättåtkomlig porr för yngre tonåren och antalet sexualtrakasserier och våldätkter i skolan?

IQ lakritsklubba, jodu...

Anonym sa...

Gillade din blogg, kul att någon fortfarande orkar påpeka hur oerhört mycket hyckleri som figurerar i tidningarna. Simon Bank är en favorit för mig, hans skenheliga pekpinneartade upprapande av moraliska floskler är underhållade men lätt illamåendeframkallande. Blogga på!

Ozjeppe sa...

Anonym: Nej, tidelag är INTE olagligt i Sverige (bakläxa finns på Wikipedia). Jag tycker däremot det BORDE vara det för att samtycke saknas.
Jo, jag kan se att vissa samband kan spåras i ditt andra påpekande. Men inte tillräckligt starka sådana för att förbjuda våldsfiktion eller porr i någon form. Det är en sak att kunna kliva in i en fantasi och sen kliva ur den utan att praktisera den i verkligheten. Och där är det ENBART föräldrar som har avgörandet att påpeka skillnaderna. Synpunkt?

Klorin: tackar! Bank är jäkligt bra på just SPORT och borde hålla sig till det, och inte saker han inte är insatt i.

Anonym sa...

bra! bra bra... mycket bra

Anonym sa...

Är det inte lite absurt att förbjuda sex med djur för att dom inte ger sitt godkännande när vi i andra sammanhang systematiskt dödar och äter dem? Jag menar, kan jag knulla grisen bara jag dödar den först? Vad är det för slags sexnegativt resonemang?

Men ang ditt inlägg så håller jag med om att det är fånigt. Porr är ju lagligt spela in i Sverige, så jag ser verkligen inte problemet.

Faktum är att porr konsumeras lika mycket som sport så rent krasst borde det vara mer porr i TV...

Anonym sa...

Keep up! Det va tamefan det vackraste jag hört sedan Sundsvall brann. Ställer mig bakom vartenda ord, även fast det är an Bajare som skrivit dom. Mycket bra skrivet!

Anonym sa...

Underbart, fantastiskt! Blir äcklad av alla journalister som sitter och försöker moralisera över något som dom säkert varje vecka sitter och ruskar tupp framför. Porr/erotik är precis som vilken industri som helst, det krävs talang för att lyckas! Alla kan inte bli fotbollsproffs och alla kan heller inte bli porrstjärnor. Varför skulle Miltons pengar vara smutsigare än någon annans? Hade H&M:s direktör köpt upp aktier i AIK hade det inte varit samma sak, även fast dom uttnyttjar barnarbetare till det grövsta. Skärpning för helvete!

Ozjeppe sa...

Projo: Tja, i köttätar-jämförelsen ser jag din poäng- där frågas inte om samtycke heller... men är man då en hycklare för att man inte är vegetarian men ser det olämpliga i att sätta på ett djur?

Men jag har ändå svårt att se gränsen mellan djurplågeri och djursex. Anser du (och lagen) att det är OK att sätta på ett djur ända tills det är ”uppenbart ” att den lider… och då först blir det plågeri? Eller? Fast att BLI påsatt av ett djur, då är det OK iom att djuret själv samtycker… hm, du får gärna upplysa mig vidare!

Tackar, alla anonyma!

Ozjeppe sa...

Sista anonym: Bra jämförelse med klädbranschen. Men en större moralbov i jämförelsen med porr är också ölreklamens sponsorpengar. Där skålar tränare flinande i reklamfilmerna, vilket enligt mig är ett än jävligare budskap att alkohol och idrott skulle höra ihop! Banks, skriv om det du!

Anonym sa...

Väl skrivet! - för att vara av en bajare då... =)

Ozjeppe sa...

Tackar, gnagar´n! ALLA Sthlmsklubbar har sannerligen läktarproblem, men såna här påståenden var verkligen öppet mål...