fredag 16 november 2007

Jämställdheten ökar kvinnors alkoholmissbruk

Denna idé hade jag ursprungligen med anledning av tidningen Metros artikel om unga alkoholmissbrukande kvinnor för en tid sedan. Men nu med Kristina Axén Olins behandling för alkoholmissbruk, (och mitt tidigare inlägg) så blev den ju ännu hetare: Alkoholmissbruket är jämställdhetens och kvinnans frigörelses baksida. Kvinnorörelsen har självklart haft en enormt nödvändig och positiv genomslagskraft det senaste seklet. Men nu tänkte jag bara ge en förklaringsbild som jag sett, märkt och hört inom missbrukarvärlden: I och med att jämställdheten mellan könen ökat så har ju inte bara fördelarna hunnit ikapp, utan även nackdelarna. Och en är i form av bruket av alkohol, vår enda lagliga drog förutom tobak och läkemedel. Nej, även om jag jobbar inom missbruksvården och är nykter alkoholist själv, så talar jag nu inte ur synvinkeln förbudsivrare eller rabiat alkoholmonopols-försvarare heller, utan som observatör av ett månghövdat och komplicerat samhällsfenomen.

Familje-Sverige av igår hade till större delen den gamla traditionella uppdelningen: Mannen= yrkesarbetande/pengaförsörjare. Kvinnan= hemmafru/mamma/hemskötare. Jovisst, krökats har det gjorts förr genom århundradena i norden. Mannen har i mitt följande exempel supit hejdlöst ända från början av seklet, tills att nykterhetsrörelsen plus motbokens införande satte någorlunda käppar i hjulet... medan kvinnans hemmafruplats logiskt utgjorde ett, för både familjen, hemmet och samhället, överlevnadsnödvändigt värn mot alkoholens miljöer. Visst, en mans yrke var tillräckligt viktigt även på 1920-60-talet för att supas bort helt, men supandet frodades enklast då han kunde slinka in på ölcafét efter avslutad arbetsdag. Kvinnan var de facto inte lika samhällsfri, inte lika naturligt utsatt för suparmiljöer och tog på sig ett helt annat familjeansvar genom att heller inte kunna börja dricka.

Tack och lov i frihetens namn från 1960-talet, så har kvinnan både kunnat göra yrkeskarriär på (nästan) lika villkor och självförverkliga sig då könsrollerna i det svenska samhället sakta men säkert håller på att planas ut. Men med detta följer ovillkorligen mer jämt fördelade spelplaner för könen i alla miljöer där alkoholen går som en Rosita-röd tråd genom det svenska samhället. Visst har en hemmafru kunnat både supa och käka piller tidigare, men historien beskriver ändå missbruket under 1900-talet som ett i det närmaste totalt mansdominerat område. Fortfarande än idag i missbruksvården, är 7 av 10 alkoholister män. Men kvinnorna närmar sig snabbt i den kategorin, då alla nu kan supa på allt mer lika villkor i jämlikhetens kölvatten.

Avslutningsvis så har det öppna, fria västvärldssamhället också den effekten att yngre prövar alkohol och droger, givetvis med både för- och nackdelar. Det är enligt mig och liberalt tänkande en ofrånkomlig, nödvändig och på väldigt lång sikt övergående effekt av att människan är fri att göra vad hon vill utan att skada andra (och därmed begränsa andras frihet) - utan statligt tvång och förbud. Men inte heller utan konsekvenser- jag vet vad detta ställer till och kostar samhället. Jag skulle inget hellre se att det dracks mindre och togs mindre droger i samhället- men i så fall baserat på fördelarna med att frivilligt avstå, inte för att man straffas och förbjuds för att man inte avstår. Låter det utopiskt? Jag hoppas verkligen inte det, och återkommer i mer detalj framöver!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är inte riktigt insatt i ämnet och debatten men undrar ändå om den ökande alkoholismen hos kvinnor beror en annan sort frigjörelse som ligger mer på planet vad som är könsrollernas upplösning, vad som är tabu eller inte.
Jag tänker inte att man dricker alkohol för att man jobbar på samma villkor utan att en tjej kan uppträda berusad utan att det betraktas som okvinnligt.

Alkohol har funnits så länge och arbetarklassens, underklassens kvinnor har aldrig tidigare (om man bortser ca 40 år under 1900-talet) varit hemmafruar.
Dom har väl alltid slitit på samma hårda villkor som männen innan 1900-talet.
Hur såg kvinnors förhållande till alkoholen ut då?
Att dom inte var jämställda förstår jag, men hur mycket söp dom?

Ozjeppe sa...

Visst är det också, som du säger, en upplösning av könsrollerna på livsstilsplanet och kulturplanet, och inte enbart i arbetarrollen. Sekulariseringen har som jag ser det, också bidragit till detta.

Korrekt att arbetarklassen inte var hemmafruar innan 1900-talet direkt, men de var ändå hemmets och därmed barnens och fortlevnadens främsta värnare. Visst dracks det förr (1700-talets Stockholm talar om ruskiga mängder hos båda könen) men ändå har kvinnorna hållit stången längre tills just 1900-talet... men därunder har ju också missbruksbilden och arbetsmetoderna mot det klarnat enormt.

Jag har mycket mer själv att läsa om just detta. Men jag är övertygad om att det ena könet inte automatiskt blir missbrukare lättare än det andra. Rent fysiskt så är däremot kvinnors kroppar känsligare för just alkohol men det är ändå ingen automatisk garanti för att de skull ha lättare att fastna i ett missbruk på rent fysiska grunder...