torsdag 20 september 2007

En handfull nutidsobservationer...

* Vem mer än jag undviker att handla grönsaker och frukt på torg just av orsaken att slippa detta torghandlarnagglande (Det jag slipper är väl att, i egenskap av man, få tilltalet: vackra tjej, söta fröken, fina damen...)? Kalla mig jättegärna urtrista Svenne B. Jag går därför hellre till ICA för att få min färdiga prislapp och pröjsar gärna lite mer, för att slippa dessa fem minuters ögonblinkande, handgnuggande och ett malande av "halva priset, special price for you, du får 3 för 50 ", som får lantgårdens auktionsutropare att blekna... Vill jag diskutera om vad som helst, så väljer jag diskussionen och umgänget själv, tack! Ge mig bara det jag vill ha, här är pengar, hejdå!

Det är också en av de få saker jag ogillar med diverse utlandsresor: marknads- och torghandelns gnabb. Jag vill inte diskutera, tjafsa och förhandla om priset, och få ångestkval av att man endera blir turistskinnad eller driver handlarens och dennes stackars sjubarnsfamilj i konkurs och ut i svält. Så: Pris, pengar, deal, färdigt!

*Jag har genomskådat er, innehavare av biograftoaletterna! Nu har ni installerat vattenkranar som bara är automatiska och framför allt bara häver ur sig varmvatten! Ett äckligare knep för er att tvinga oss törstiga biobesökare att köpa en jävla massa läsk kan jag inte tänka mig. Onda ögat på er!

*Jag läste i morse att hamburgerkedjan MaX planerar att etablera sig i mellanöstern och främst Saudiarabien. Rätt vågat i Muhammed-rondellhundens eftermäle! Ett par skämtsamma tips till dem:

  • Sälj inga hot dogs (och ge dem för h-e inga profetnamn)
  • Sälj inga skinkburgare

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag kan köpa att det är seden när man är utomlands, men att gå över Hötorget vilken dag som helst kräver koncentration och fokusering både mentalt och fysiskt. Börjar man flacka med blicken hugger dom intensivare än vad man står ut med.

Ozjeppe sa...

Just Hötorget är den stora skräcken; tror det var 2 år sen jag handlade nåt där senast... det här fenomenet tog aldrig Fredrik Lindström upp i sin TV-serie!