onsdag 5 september 2007

Deckarförfattarnas "strid" går mig helt förbi!

Käbbla på bara, ni deckarförfattare och deckarläsare, och det spelar ingen roll om bråket sker ur perspektivet om författarens kön eller stilkvalitet... denna lilla strid i media går mig (nästan, annars skulle jag ju inte posta detta!) helt förbi, därför att jag helt enkelt inte läser deckar- eller kriminalgenren längre. Absolut inte för att jag är för "fin" för den, utan för att det finns så mycket annat viktigare för mig att läsa. Som dagstidningar, ämnesböcker, biografier, bloggar, nätartiklar, plus romaner om livsöden som helt enkelt inte omfattar just lösningen av brott. Jag vet att genren inte är helt enkelspårig; den innefattar mängder av fina människoporträtt och sanningar om vår samtids samhällen. Jag läste ju hela Sjöwall/Wahlöös Roman om ett brott-svit om Martin Beck & co. Fantastiska böcker! Genren är kanon när den är bra, och smak inom all kultur är alltid lika sanningslöst att tävla i. Åsikter är ALDRIG fakta!

Men det räcker inte för mig; Jag uppslukas av så mycket annat som tävlar om min tid. Jag har dessutom aldrig glott på TV:s serier om Morse, Dalgleish, Midsomer Murders, Mordkommissionen... mm. Därför är jag glad att stolt omöjligförklara mig själv till att kunna delta i denna debatt. Inte intresserad= inte kvalificerad! Lika mycket som jag inte deltar i diskussionen om varje års melodifestivalslåtar...

Inga kommentarer: