onsdag 29 augusti 2007

Porr är INTE automatiskt= våld!

Jag är ingen sexualbrottsterapeut. Jag har ingen aning eller erfarenhet av hur en rehabilitering av dessa går till. Ämnet var uppe på tapeten förr, men nu har i alla fall justitieminister Beatrice Ask fått igenom att sexbrottsdömda interner inte ska få läsa porr innanför fängelsemurarna. Jisses... Jag arbetar däremot själv i missbruks- och beroendebranschen. Där är total avhållsamhet av alkohol och droger ett absolut måste för att en lyckad terapi och behandling ska fungera; det finns inga halvmesyrer där inte, och slutmålet är livslång avhållsamhet. Och i teorin ser för mig likheterna mellan dessa slående ut: Man har missbrukat inom ett område, och måste då avhålla sig från det man missbrukat (Sexmissbruk, däremot, är en skild grej, ska jag understyrka och har inget med sexbrott att göra). Men att jämföra ämnena sex och alkohol- & droger funkar inte heller fullt ut, vilket jag kommer till nedan. Och först vill jag säga: det är förvisso ett avbräck i rehaben när exempelvis en alkoholist tar återfall under sin behandling, men det finns ingen förbudslag som hindrar denne, som här.

Som sagt, jag har ingen aning om hur rehaben för sexbrottsdömda ser ut. Vad är målet för dessa sexbrotts-behandlingar? Är det en återanpassning till ett sexliv utan tvång och misshandel, eller ett liv utan sex över huvud taget? De är dömda för VÅLD i första hand ihop med en sexuell handling. Då måste det väl vara FEL SORTS (tvång, hot & misshandel- psykisk som fysisk) sex som man ska gå på, och inte sex i allmänhet? Kan porr utan våldsinslag verkligen störa behandlingsmålet, och vad hindrar internerna från att idka självsex och runka i cellen? Är det fantasi- & onaniförbud som gäller härnäst, tycker Ask? Då ska ju alla ekonomiska brottslingar förbjudas läsa Veckans affärer- och ta för säkerhets skull ifrån dem alla pengar- de kan ju ta återfall vid åsynen av en femhundring!

Men här är det just kopplingen Porr= våld och automatisk skadlighet som jag reagerar mest på. Det finns bra porr och det finns mindre bra sådan. Jag ska inte dra alla varianter nu; listan skulle bli för lång. Porr i all dess form har räddat mitt eget sexliv i de perioder jag gått utan sexpartner. Hade jag barn, skulle mitt val (allt efter individen) av vad det mest ”olämpliga” mellan porr, skräck och våld vore, så skulle porr komma på en given sistaplats. Självklart kan vissa individer påverkas snett av vissa former av porr och våld. Men då är det just inverkan på individnivå i undantagsfalls-minoritet, och inte kollektiv i majoritet!

När det gäller yttrandefrihet, tryckfrihet och uttrycksfrihet inom all litteratur, film och konst, är regeln så gammal och självklar att jag blir andfådd av att dra den igen, men visst: Bara för att vissa inte gillar något som föreställs, så ska det ändå inte förbjudas för alla andra. Så lägg ner, lägg av!

I Australien försöker konservativa krafter i dagarna förbjuda innehav av både porrfilmer och har tom bränt 84 miljoner dollar på ett Internet-porrfilter som en 16-årig kille knäckte på 45 minuter! Det finns bara en sak i sexvärlden som är fel, enligt mig: aktionerna tvång, hot & misshandel. Allt annat ska det ges fan i på myndighets- och statsnivå! Låt oss hoppas på att lagförslagets datum, den 1:a april nästa år, är just det- att dåligt aprilskämt!

1 kommentar:

Anonym sa...

Genial dispatch and this post helped me alot in my college assignement. Thank you on your information.