måndag 22 oktober 2007

Mina 8 snabba! X 2...

Mina 8 saker jag inte tänker ge någon chans: Fan vad jag är kåt på en utmaningsuppgift som cirkulerar i bloggosfären just nu... jag har visserligen inte blivit utmanad av någon än, men är så jäkla inspirerad att jag verkligen inte vill hålla mig utanför en sån här saftig blogg-stek, så jag tar därmed saken i egna fingrar!

En del är upprepningar av en del av mina gamla bloggposter och krönikor, (och lite inspiration från andra bloggare) och här utelämnar jag givetvis så idiotiskt självklara saker som vilken Miss World-kandidat i världen skulle säga per automatik, som: krig, våldtäkt, miljöförstöring (samt alkohol, vilket för en nykter alkoholist är lika med utdraget självmord)… Men jösses, det är ju så mycket!! Åtta räcker inte- jag MÅSTE ha två avdelningar!! Pretty please? Tack- så egentligen är det 16, plus två bubblare…

Del 1:

1) Föräldraskap. Fullständigt otänkbart. Andras barn är helt, fullt OK att vara runt ett kortare tag… men det är ett ärligt konstaterande av min klaraste ståndpunkt i livet. Se alla mina orsaker HÄR om någon vill. Jag brukar skämtsamt säga att jag hellre målar om kinesiska muren med en tandborste istället för att bli förälder...

2) Censur. En omöjlighet att kunna ställa mig bakom denna dogm och politiska vapen. Hjärntvätt sker i slutna rum, inte öppna. Vad som är äckligt och omoraliskt i någons ögon kan aldrig förbjudas i en fri värld för någon annans.

3) Motorsport. Det i mitt tycke mest cyniskt intelligensbefriade sättet att fucka upp miljön (och ur idrottssynvinkel urtrist): ”Ja- Låt oss för nöjes skull, inför publik, åka 55 varv runt, runt, bidra till den globala uppvärmningen och slösa bränsle som kunde använts till så mycket mer överlevnadsnödvändiga saker!”

4) Bungy-jumping. Jag har höjdfobi. Nuff said. Jag skulle möjligtvis kunna utsätta mig för detta självplågeri om någon betalar mig 50 000:-. No less!

5) Dansband. Var ska vi börja… är det ens någon idé? Det mest hjärndöda musikens värld fött fram sedan he-haw-countryn…

6) Rap/Hip-Hop. Vuxna män i barnkläder och tre kilo smycken, som håller monolog inför en trummaskin med samplade riff och refränger de inte skrivit själva... Ge ut en textsamling eller gör spoken-word, men plåga mig inte med denna ursäkt till ”musik”!

7) Opera. Det går inte. Jag kan inte. Mitt musik-inre går i bitar efter tre sopran- eller tenortoner. Ännu ett evenemang jag ska ha jävligt bra betalt för att bevittna live…

8) Sushi. Matvärldens mest överhypade och smaklösa produkt. RÅ fisk? I sjögräs? Jag har nog prövat det tio gånger i mitt liv, och om det skulle försvinna från all framtidens menyer skulle jag inte sakna det en minut.

Del 2:

1) Religiös fundamentalism. Vid sidan om pengar, den största orsaken till mänskligt elände någonsin. Jag själv har en andlig uppfattning, visst, men den är personlig (och ett verktyg i mitt anammande av AA:s 12 steg som nykter alkoholist), ickeorganiserad, ickepolitiserad och har väldigt lite med världsreligionernas tusenåriga religiösa dogmer, sagor och lögner att göra.

2) Bilägande. Jag hatar bilkörning; stressigt, hetsigt, ansvarsfullt, parkeringsfixande, dyrt som fan ur alla aspekter. Jag hatar också faktumet att bilen dominerar människans tillvaro idag så pass mycket som det gör, med alla miljökonsekvenser som följd.

3). Rökning. Som nykter alkoholist ska jag kanske inte kasta sten i glashus om beroende och svårigheten att bryta ett… men detta brukar jag kalla för det mest korkade beslut man kan ta: A) Förgifta dig själv och din omgivning. B) Lukta bokstavligen soptunna efter varje cigg. C) Betala svindyra pengar för det.

4) Vintern. Vackert att se på. Genom fönstret. Låt mig slippa precis allt annat av minusgrader och snökaos. Jag gav vintern massor av chanser som barn och har fantastiska minnesupplevelser av det. Sorry, inte längre. Vill jag åka slalom en vecka, så drar jag till Alperna. Vad fan tror ni jag flyttade till Australien i sju år för?

5) Giftermål. Varför då? Totalt onödigt bekräftelsebehov ur den rent kärleksmässiga förhållande- synvinkeln. Dessutom dyrt, ståhejigt, tidsödande...

6) Allsång på Skansen. Folkhemmets kanske största byfåne- jönseri, förutom kungahus- vurmeriet.

7) Schlagerfestivalen. Ett favorit- tabu att ogilla! Jag kan stolt säga: Aldrig mer ska jag uppta min tid med att glo på detta i TV. Man får i all ärlighet skilja på musikstilen och event- fenomenet. Det första har haft ett fåtal bra låtar genom alla årtionden… det senare har blivit ett monster, med folklighet som farligaste vapen och drog för att snärja din intellektuellt kulturella tillväxt…

8) Trav/Galopp. Mer folklig storhet som jag bara skakar på huvudet åt och byter TV-kanal så fort det dyker upp. Visst, jag kan också spela om pengar- på Tipset och Oddset; och på RIKTIGA sporter där, alltså. Detta är enbart ett verktyg för spelande, och inte någon sportslig upplevelse…

Bubblare:

Saltlakrits. Nä. Det går inte. Har försökt i 35 år… ge mig en gelégroda när som helst!

Hundägarskap. Andras hundar är helt, fullt OK att vara runt ett kortare tag, precis som med barn… Men jag är ju en kattmänniska i första hand. Vad mer kan jag säga? Läs mer
HÄR:

Dä va dä...!

Inga kommentarer: