torsdag 21 februari 2008

Ratad av hyresvärd för att man inte är gift... eh?

Ja, det är sant. Idag blev jag och min flickvän nobbade hyreskontrakt. Vi hade gått genom Bostadsförmedlingen och stod tvåa i kön till denna trea söder om söder. Motiveringen var att om de sammanlagda inkomsterna ska räknas (vilket var tvunget, annars nådde vi inte upp till årskravet) så var man enligt hyresvärden tvungen att vara gift... vilket vi lyckligt inte är.

Nej, jag tänker inte kräva lagändringar eller diskrimineringsanmäla . En hyresvärd har väl rätt att ställa vilka regelkrav som helst så länge en diskriminering inte sker pga hudfärg, kön eller religion, antar jag. Men att kräva giftermål för att visa att man är seriös nog som sambopar att kunna betala hyran... eh, vilket århundrade var det sa ni? Ja- låt oss vara lika seriösa som Hollywoodfjantarna som gifter sig på 5 röda i Las Vegas, efter att ha känt varann en hel helg!! Bara vi har ett j-a papper på att vi är seriööösa, så! Skit i att vi har varit ett par över tre år...

Visst, hyresvärd, ni har nog rätt att ställa era krav hur ni vill. Men jag anser att de stinker gammalt unket avlopp från en Viktoriansk nerspydd kullerstensgränd. Tvi vale!

5 kommentarer:

Blast sa...

Vore kul att veta hur det gick sen.

Ozjeppe sa...

Jodå, vi fick till slut en 3:a i Jakobsberg via bostadsförmedlingen och flyttar i maj... tack för undran!

Anonym sa...

I Sverige, 2009... Det hemska är att jag inte är särskilt förvånad.

Skönt att ni fick en lya till sist.

Anonym sa...

Jag är inte förvånad, har följt bostadsförmedlingens utbud några år och konstaterat att de humana kommunala hyresvärdarna blivit färre och färre sen alliansen sålt ut "våra" hyresrätter och de privata värdarna tuffare och tuffare i sina krav. Så varsågod, du röstade för det.

Ozjeppe sa...

Jag tar ändå den smällen än en helt statligt styrd hyresmarknad, tack, det är väl därför vi har bostadsköer till att börja med? Tycker det är mer tragiskt att omvandlingen till bostadsrätter börjar urarta...