fredag 7 december 2007

Bloggbokslut

Länge sen jag skrev ett inlägg nu. Ojoj, det har inte saknats uppslag (VR:s prostitutionsartikel, ICA:s matfiffel, den eviga klimathotsdebatten, diverse globala religiösa vansinnesdomar, Fotbolls-EM...) men jag har saknat mental ork och skrivdrift. Jag har precis slutat min tjänst som missbruksrådgivare och ska börja nytt jobb efter nyår i en annan bransch, samtidigt som jag ska bli sambo och letar ny lägenhet… så det finns förklaringar. Nej, jag har nu passerat halvåret som bloggare och ett nytt år närmar sig, så det kändes verkligen dags för ett litet bokslut! Därför följer ett meta-inlägg:

När jag startade bloggen så trodde jag att det nästan skulle bli en enfrågeblogg om missbruk, alkoholism, behandlingar, tillfrisknande och 12-stegssnack… med ett och annat inslag om barnfrihet och Australien då dessa ämnen ”kan” jag så att säga. Men icke då. Jag har visserligen skrivit blandade krönikor på min hemsida sedan 2004, men kom in i bloggvärlden genom den underbara Sakine Madon. Jag läste hennes krönikor i City och höll med om så mycket saker som hon skrev om, att jag kollade upp henne på nätet och hittade hennes blogg år 2005. Därefter skedde min egen Big Bang in i främst den liberala bloggvärlden:

Jag har läst och fört dialoger med alla dessa fantastiska människor som jag aldrig hade hört talas om innan och deras åsikter: ”Blogge Bloggelito”, Louise Persson, ”Nihonshu”, Johnny ”Stationsvakt”, ”Enligt min humla-Josh”, Freddi "Dyslesbisk" W, Isabella Lund, ”Teflonminne”, ”Callisto”, Attila Toth, Johanna Nylander, ”Silverfisken”, Mattias Svensson, Hannah ”Projo”, Marcus ”Dove with gun”, ”Allotetraploid”, Oscar Swartz…och många, många fler. Jag har befäst min politiska värderingsidentitet som liberal med drag av socialliberal. Jag har lärt mig att skillnaden mellan ekonomisk politik, livsstilspolitik och lag-och rättspolitik är så enormt stor när man skärskådar politiska partier och block, med de stora frågorna: Stat eller individ? Stat eller marknad? Frihet eller trygghet? Kollektivism eller indvidualism? Jag har därmed skådat samhället från andra synvinklar än förut och tagit ställning i tunga och svåra ämnen i allt från prostitution, yttrandefrihet, fildelning, invandring & integration, mediagranskning, pedofili & barnporr, feminism & jämställdhet, sjukvård, könsroller, övervakning, miljödebatt och drogpolitik till religionskritik och andlighetstolknngar.

Jag har lärt mig skilja på seriösa bloggar från blajbloggar och vet idag vilket viktigt verktyg bloggen är i opinionsbildningen. Jag har lärt mig nya uttryck såsom posta och gammelmedia… och självklart skulle jag behöva läsa mer bloggar från den ”andra sidans” åsikter. Ibland har kommentarer utifrån varit enormt viktiga för min motivation; jag är ju en bekräftelsemänniska i mindre skala, och kan få lite ångest om jag inte postat på ett tag för rädslan att jag ska bli bortglömd på bloggkartan. Ofta har jag hoppat in och kommenterat- och lika ofta har jag postat inlägg- enbart för att stödja andra bloggare. Vissa bloggare känns det som om jag känner personligen och skulle gladeligen fika, käka middag eller åka på resa med!

Det har sammanfattningsvis varit en fantastisk resa i bloggosfären under dessa två år och är det fortfarande. Ibland känns det som om jag skulle behöva driva fler bloggar med separata inriktningar på Språkbruk, Missbruk, Sexköp, 12-steg, Musik, TV, Sport, mm. Jag får se hur det blir, helt enkelt. Mer följer!

9 kommentarer:

stationsvakt@gmail.com sa...

Jag tycker att det var ett riktigt bra bokslut.

Ozjeppe sa...

Man tackar! Kunde givetvis blivit ett tredubbelt långt sådant, men "less is often more", då jag tror att jag också har lärt mig bloggskriva så som jag vill bloggläsa!

Anonym sa...

En härligt självrannsakande reflektion!

Jag känner igen mig i dilemmat du nämner angående att man ibland läser lite för få bloggares åsikter från andra planhalvan så att säga, har börjat bättra mig när det kommer till sådant.

Gott nytt bokföringsår, kanske man bör säga.

/drf @ drf.teflonminne.se

Anonym sa...

Lycka till med nya jobbet. Lovar att kolla in lite mer av det du skrivit tidigare. Vi har nog ganska lika värderingar förresten, är själv socialliberal.

Ozjeppe sa...

Tackar för bra feedback, alla medbloggers! Vi lär höras framöver.

Anonym sa...

Härlig inställning!

Lovar kolla in ofta- nyss upptäckt blogg för min del :-)

Ozjeppe sa...

Hej "Tinnitussan"! Kul att du hittat hit och kommenterar. Har skummat din blogg då o då under hösten och kommer spana in mer av dina tidigare inlägg- du är så där ruggigt produktiv som jag själv önskar att jag vore...

Nihonshu sa...

Tack för betyget! Jag är tyvärr själv kass på att läsa andras bloggar. Men man kan ju alltid börja med att länka till folk. Jag hade visst missat dig såg jag nu, vilket jag skäms lite för. Happy hanukkah!

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.