fredag 23 november 2007

Faghags... Var är då alla Dykemikes?


Jodå, visst kände jag till begreppet faghag sen tidigare. Men det har kommit i ropet lite mer nu tack vare Linda Leopolds släpp av boken med just titeln Faghags. Och då satte min hjärna igång som den gör när den vill vända på begreppen och byta ut rollerna. Vad är motsatsen till en faghag? Jo, en man som gillar lesbiska och att umgås med dessa! Var finns alla "Dykemikes" som jag döpt dem till, för de måste ju finnas? När kommer den boken eller det reportaget?

Kvalificerar jag själv som en då? Tja, jag tycker lesbisk sex är sexigt och tändande, ja. Men jag känner bara en lesbisk kvinna, som jag dock inte träffat på över tio år. Jag kan inte mycket om lesbisk kultur, om den nu innefattar någon särkultur över huvud taget eller bara slås ihop till queer/homokultur rakt av. Jag har tyvärr inte ens sett TV-serien "The L Word" än... Och då kommer nästa undran: gillar majoriteten lesbiska då "heteromanliga" företeelser och saker i rak motsats, bara för att kanske många bögar gillar just det som heterokvinnor sägs gilla? Med stereotypt heteromanliga saker menar jag då teknik & bilar (som jag inte gillar), sport & fotboll (som jag gillar) osv.

Nä, jag är inte ens en kvarts dykemike har jag kommit fram till... buhu. Jag som ville så gärna. Var är ni riktiga dykemikes?!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Varför är alla killar så förtjusta i lesbisk sex men ryggar för två killar som har sex? Har det med att tjejer får vara underkastade även i samvaro med andra tjejer. Men när två killar rör vid varandra så sätts allt upp och ner. Eller har det med hur killar ser på sin egen kropp. Ser killar på sig själva och sin kropp som något fult eller orent? Att en annan kille skulle kunna njuta av en manlig kropp är det då otänkbart?

Ozjeppe sa...

Jag tror faktiskt det handlar det om ren individuell sexuell preferens. Jag tänder på kvinnor i sexsituationer, och inte på män- inte knepigare än så. Jag är så långt ifrån homofob man kan komma, men jag vill inte ha sex med män själv.

Jag kan självklart avgöra- och erkänna om en kille är snygg eller inte, men rent estetiskt så tycker jag även där att kvinnokroppar är vackrare... och skulle någon kille beundra en manskropp så behöver man ju inte VARA sexuellt inriktad heller.

Jag tycker det är fantastiskt att få leva i en så pass mångsexuell och öppen tid som vi gör ändå!

B sa...

Jag är straight, man. Men Rob Lowe, han är väl snygg? Och Brad Pitt. Han har ju ett schysst efternamn också. Jorå, det går att säga att en kille är snygg. Vi är nog alla mer eller mindre bisexuella. Tror inte det är antingen eller. Det är mer komplext än så, gissar jag.

Ozjeppe sa...

Johnny Depp är nog snyggast ändå! Hmm, jag ser en ny lista ta form: Snyggaste killarna ur en straight killes synvinkel...

Unknown sa...

Från ett ämne till ett annat. Rolig iakttagelse i Rimbloggen. Nelly med Mauro är verkligen en låt där musikens rytm har fått avgöra hur texten skall bli. Nämligen usel.

Ozjeppe sa...

Sara: Oh, tackar... som låtskrivare själv vet jag att texter kan vara ett helvete att få till, men att sälja sig SÅ billigt som Scocco gjorde då, är rent fans-förakt!

Charlie sa...

Det behövs helt klart ett vedertaget ord - jag tyckte mina vänner myntade det absolut bästa för inte så länge se, DYKEDUDES.
Gillar du sport har du nog en bra början. Fotbollsflator finns det gott om! Känner däremot inte många som är överdrivet intresserade av teknik och bilar.
Men gillar du musik så ta dig till Slick, Idyll eller Ruby's som verkar vara heta bland coola flator nu så kan du ju känna dig för lite :)

Ozjeppe sa...

Ah, där har vi ju uttrycket- Dykedudes, kanon! Jag tror jag hängde upp mig för mycket på att det skulle rimma med förstaordet (som fag & hag ,då)... tackar för kommentaren och tipsen, ska kollas upp!